fredag 30 april 2010

Närsök


I går var det andra gången vi var på Valpkursen Ace och jag! Han är jätte duktig!

Vi gjorde inkallning det gick bra.

Vi gjorde även fånga kontakt övning och han är för söt för han har fattat det jätte bra och går "Fot"väldigt ofta... bara att hala fram godis och fånga det! :)

Vi provade även " tack övningen" Apporterings övning där man lär hunden lämna grejer i handen, det hade vi redan tjuvtränat på.... ;) Och instruktören sa att det var perfekt, så då vågade vi faktiskt kasta i väg bollen en bit och han far ut och in igen med den som en riktig apportör ska! Och direkt i mattes hand! :)

Det var också nej övning med på kvällens kurs och det hade vi inte gjort förut... Förutom att matte tog i lite för mycket så gick det bra, han tog ingen köttbulle i alla fall...

Det viktigaste av allt, passivitets träningen vilket är att vara lugn i mattes knä på teorin funkar super bra! Han somnar varje gång! Så jag är nöjd med gårdagens kurstillfälle!


På söndag är det dags igen och då är det spårning mm i skogen. Kul det ska bli och se hur det ska gå.
I dag har jag invigt mitt nya klippbord eller nya och nya jag fick ett "gammalt"skrivbord som man kunde höja och sänka med el. Helt perfekt, men det var ju stort som rakarns och i en vinkel, men det hjälpte en kompis mig att göra om precis så stort som jag ville ha det. Det blev verkligen perfekt och sen har jag limmat dit en gummimatta, bättre kan det inte bli! Så i dag var det Tilda en silver färgad storpudel tik som fick inviga det! Och det gick jätte bra!

Så här snygg blen Tilda efter klippningen!




På eftermiddagen tränade jag jakt, för nu har jag ju anmält Sarek till jaktprovet den 14e Maj och då måste det tränas varje dag... ;) Så vi tränade närsök och dirigeringar... Gick super bra!



Och då kommer jag till det fantastiska som Ace gjorde, jag la ut ett närsök med bollar och då fick båda vara med och se sen tänkte jag att jag för skojskull skulle prova skicka Ace så jag håller fram armen med sök täcken och släpper honom han dit till söket och letar som tusan medans jag blåste närsök signal och han hittar en boll, och in som tusan till mig och lämnar bollen i handen!! :) sen la jag ut bollen igen och då tog jag Ace med mig där i från i famnen för att Sarek skulle få göra det på längre avstånd... Jag släppte ner Ace när jag kommit tillräckligt långt bort som jag tyckte. Då vänder Ace igen om och gör ett supersnyggt linjetag bort till närsöket tar en boll och som en kanon tillbaka till mig och lämnar av i handen igen! Stolt som en tupp gick jag och satte honom i bilen och tänkte vilken hund jag har!!! :) Det kan nog bli något av honom!!

1 kommentar:

  1. Han är verkligen duktig din lilla Ace! Tråkigt med Sareks skadade tass idag...

    SvaraRadera